Vanaf de zomer 2010 wonen wij als gezin twee jaar in Jacksonville. (Florida)

Via dit blog willen wij vrienden,bekenden en andere geinteresseerde van onze belevenissen naar en in Jacksonville op de hoogte houden.

Wij vinden het leuk als volgers zich melden via Friend Connect of een berichtje achterlaten.

Marcel, Carla & Kevin

maandag 27 september 2010

Florida rijbewijs binnen en maar weer eens op naar de bank

Nadat K. vanmorgen op school was afgezet ben ik naar de DMV in Atlantic Beach gereden waar ik om 11 uur een afspraak had.
Bij binnenkomst kreeg ik een geseald A4 tje (of eigenlijk is het hier het letter formaat) waarin te lezen viel dat ik niet in een gevaarlijke positie gebracht zou worden en er geen trucks tijdens het rijexamen uitgehaald zouden worden. Ook viel er op te lezen welke verrichtingen er uitgevoerd moesten worden.
Nadat eerst weer de gehele papierwinkel in orde was gemaakt, ik wederom op de foto was gegaan en een ogentest had afgelegd kon ik wachten op de examinator.
Bij de auto werd gecontroleerd of de richtingaanwijzer en de claxon het deed. Hiermee was hij blijkbaar in orde.
Vervolgens werd me duidelijk uitgelegd dat we een stukje gingen rijden op het parkeerterrein voor de DMV en dat ik daar net als op de weg richting aan moest geven en aan de juiste zijde van de weg moest rijden.
De auto moest geparkeerd worden precies in het midden tussen vier pionnen in een parkeervak, er werden wat vragen gesteld hoe je een auto moet parkeren op een berg (de vrouw excuseerde zich dat ze dit moest vragen want ook zij wist dat er in zowel Nederland als Florida helemaal geen bergen zijn)
En toen begon het grote werk, tenminste dat zou in Nederland gebeuren, zo niet hier in Florida.
Ik mocht het parkeerterrein afrijden goed rekening houdend met het feit dat je hier voor een stopbord ook echt helemaal stil moet staan (werd me nogmaals verteld :)) en in een afgelegen straat achter de DMV moest ik straatje keren en wel in drie keer zonder de stoep of het gras te raken. Oh ja let op mevrouw er lopen hier katten rond van de buurtbewoners en die zijn daar erg opgesteld.
Ik had niet goed geluisterd en keerde in vier keer ipv de gevraagde drie. (later op de dag heeft M. dezelfde verrichtingen op dezelfde plek ook even uitgevoerd en toen bleek dat de draaicircel van deze auto te groot is om in drie keer te draaien).
Vervolgens in het zelfde stille straatje nog even 20 miles per uur rijden en stoppen zonder dat de dame door de voorruit vloog. (ben ik normaal erg goed in)
En klaar was Carla ! Florida rijbewijs op zak.
Ik denk als als we een middag oefenen met K.,die nu nog niet kan rijden hij het examen zonder enig probleem zou afleggen. Kan hij daarna rijden NEE natuurlijk niet.
Nu snap ik ook waarom de meeste mensen hier zo verschrikkelijk langzaam rijden, ze kunnen het gewoonweg niet.
Ondertussen had het verzekeringskantoor een nette offerte voor ons van een van origine Spaanse verzekeringsmaatschappij Mapfre, Florida. Deze maatschappij kon rekening houden met de opgebouwde no-claim in Nederland. (voor insiders: ik heb ook Geico bekeken maar Mapfre overtrof hen en nu hebben we direct de backup van het verzekeringskantoor)
Dus op naar hen om de boel daar te tekenen en betalen.
Kevin ophalen en op de terugweg heb ik bij het ticketloket van de arena twee kaartje gescoord voor het concert wat Barry Manilow hier in januari in Jax gaat geven. Eerder deze week was het online niet gelukt en nu bleek ik ook nog eens 15 dollar reserveringskosten per kaartje uit te sparen door even langs te rijden.
K. vond het maar oude muk maar wij hebben jaren geleden heel wat avonden met zijn toen nog platen mee lopen galmen en als K. een meisje was geweest zou hij hebben geheten :


Vervolgens maar weer eens op naar de bank om mijn SSN te laten registreren. Nu dit geregistreerd is kan IK (en M. nog steeds niet) eindelijk online aankopen doen met onze debet kaart en geld overmaken naar een andere rekening van de Bank of America. (Kevin zijn zakgeld hoeft niet langer gestort te worden :))
Ook weer zoiets vreemds, als je een rekening wilt betalen aan een niet rekeninghouder van de Bank of America dan moet dit om kosten te voorkomen via het automatische cheque systeem. De ontvanger krijgt dan een cheque thuisgestuurd die hij bij de bank kan innen, hij kan gewoon in de betaalautomaat worden gestopt. Hierna word het bedrag pas van je rekening geschreven. Is de ontvanger ook rekeninghouder bij de Bank of America dan kan de betaling direct verricht worden via het automatische systeem en hierdoor door de ontvanger ook direct ontvangen worden.
Naar mijn idee volledig terug in de tijd.
Om aan de opbouw van een credit rating te beginnen kon ik nu ook een Amerikaanse creditcard aanvragen voor het maximale bedrag van 500 dollar waarvoor dan ook nog eens een deposit moest worden gestort van 100 dollar. Als we drie maanden netjes de creditcard betalen dan zal hij worden opgetrokken want aan 500 dollar heeft M. tijdens het boeken van tickets natuurlijk helemaal niets. Door dit systeem wordt er ook weer credit rating opgebouwd waarmee we binnen het systeem aan kunnen tonen dat we netjes kunnen betalen. Hierdoor zal er minder aan borg betaald hoeven te worden zodra de electriciteitsmaatschappij of kabelboer om de hoek komt kijken.
De bank hoopt natuurlijk dat je aan het eind van de maand niet netjes het creditcard saldo zal voldoen (kan hier niet zoals in Nederland automatisch worden geincasseert) maar het minimale bedrag en over het verschil 24% rente zal betalen.
De bankmedewerker gaf zelf aan dat het een belachelijk systeem was wat helemaal geind is op kopen, kopen, kopen en nooit sparen. Niet zo verwonderlijk dat menige Amerikaan diep in de schulden zit.
Het voordeel van een Amerikaanse creditcard is ook dat we nu ook (vlieg)tickets en concertkaartjes bij Amerikaanse site's kunnen kopen.
(Voor de insiders in het systeem, het is ons bekend dat we een Nederlandse American Express naar Amerika kunnen transferen waardoor ook weer creditrange zal worden opgebouwd)
Thuisgekomen bleek nu ook M. zijn SSN in de bus te liggen, hij kan dus ook aan zijn huiswerk gaan beginnen. Ook was er een pakje voor Marcel gearriveerd wat ik nog net op tijd bij het postbusje kon onderscheppen.
Bedankt Petra & Richard, wat kan je blij zijn met een pot appelstroop, drop, shag en DE koffie. Ik wist dat er iets voor M. zat aan te komen, maar de pot appelstroop was een echte verrassing. Marcel was helemaal blij verrast.

Nu de auto in aantocht is, is Kevin ook begonnen met zijn drugs en alcohol test die hij gedurende enkele uren online ter voorbereiding op het theorie gedeelte van zijn rijbewijs moet volgen.
Wat een aanfluiting is ook dit weer, echt lachwekkend.
Hij moet gedurende 10 x 20 minuten een tekst over alcohol en drugs lezen waarna hij twee vragen moet beantwoorden. Elke puber weet hoe hij m.b.v. de zoekfunctie snel antwoorden in een tekst kan opzoeken waardoor de twee vragen binnen enkele seconden zijn beantwoord.
De resterende tijd moet echter wel worden uitgezeten en om nu te voorkomen dat je wegloopt van de computer worden er in de tussentijd enkele onzinnige vragen gesteld die je zelf van te voren beantwoord hebt (woon je op een boot ??) Dit kan dus tergelijkertijd met tv kijken zonder problemen geregeld worden.
Eind van het jaar word dit systeem hier afgeschaft dan mag je plaats gaan nemen in een klaslokaal. Bijdehand !

Vandaag hadden we voor het eerst sinds dat we hier aangekomen zijn een dag met veel buien, de temperatuur is echter nog steeds goed, het regent warm water van een graad of 30. Heerlijk !

Morgen meer.

Car

4 opmerkingen:

  1. Wat gaat het goed met jullie daar!! Fijn om te lezen, je hebt zelfs al je Amerikaans rijbewijs gehaald, toppie! Ik vind het leuk om mee te lezen...dus dit blijf ik doen, ga dus vooral door met je verhalen!! Groetjes van Aggie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. proficiat met je rijbewijs, zoals ik al zei, fluitje van een cent, het is ongelofelijk hoe gemakkelijk dat gaat !!! Mariet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Carla felicidades!!! Leuk voor je.

    Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marcel, Carla & Kevin,

    Ik heb het adres van Marcel gekregen en ben niet te stoppen met het lezen van jullie leuke verhalen. Wat een geweldige ervaring moet dit zijn en dan ook nog eens 2 jaar! Ik wil jullie allemaal veel plezier wensen maar natuurlijk ook succes met alle nieuwe dingen die op jullie pad komen. Geniet er van, ik vind het stoer dat jullie deze stap hebben genomen!

    Groetjes, Daisy
    (ex Arinso'er)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je langs komt op ons blog en de reactie's leest.
Nog leuker dat je zelf ook een reactie achterlaat !