Vanaf de zomer 2010 wonen wij als gezin twee jaar in Jacksonville. (Florida)

Via dit blog willen wij vrienden,bekenden en andere geinteresseerde van onze belevenissen naar en in Jacksonville op de hoogte houden.

Wij vinden het leuk als volgers zich melden via Friend Connect of een berichtje achterlaten.

Marcel, Carla & Kevin

zondag 24 oktober 2010

M. een nachtje ongepland in Atlanta

Zondagavond staat hier in het teken van volgen of M. na vertraging zijn aansluitende vlucht in Atlanta haalt. Volgens het internet leek hij geluk te hebben omdat de aansluitende vlucht ook vertraging heeft opgelopen maar later blijkt dat net voor zijn neus de gate is gesloten. Een half uur overstaptijd blijkt niet genoeg. In eerste instantie dacht Delta hem om te boeken op een vlucht van morgenavond.
Hij is op zondagavond vertrokken om te voorkomen dat hij de gehele maandag aan het reizen zou zijn. Na een discussie (in een rij met nog 80 mensen) heeft hij nu een omboeking voor een vlucht van morgenochtend vroeg en een voucher voor een hotel gekregen. Zijn koffer blijkt al doorgeboekt, balen dat hij net deze keer geen aparte kleding in zijn handbagage had gestopt (het was tenslottte maar een reis van nog geen drie uur).
Vanavond heb ik hem, met voor het geval hij hem daar nodig heeft met (winter)jas en al afgezet op het vliegveld. Komende week heeft hij een audit in Cincinatti. Vreemd hoor om hem daar dan zo te zien staan met zijn jas terwijl het hier vandaag echt weer prachtig weer was.
We kijken echt uit naar het moment dat we ons eigen buiten hebben en in onze eigen omgeving buiten kunnen zitten. Tijdens het autowassen wat hier op het complex vrij bijzonder is was het vandaag eigenlijk  zelfs te heet.

Na 9 weken engelse les had ik afgelopen maandag een test om te bekijken of ik naar een ander niveau toe kon.
Om te mogen studeren moet je minimaal niveau 7 behaald hebben, niveau 8 is optioneel. Menige mede leerling stond dan ook maandag stijf van de zenuwen, voor hen hing er nogal wat van af. De meeste zijn met een inburgeringsprogramma bezig en in afwachting van een greencard.
Ik zag het meer als een grapje, het zou niet meer dan leuk zijn als ik naar niveau 8 kon omdat ik dan van de gemengde klas (5.6.7) af was waarin toch ook veel mensen zitten van veelal Aziatische afkomst die erg slecht te verstaan zijn en waar bijna niet mee te communiceren valt.
Het luisteren is de afgelopen weken duidelijk vooruit gegaan, deze toets bleek dan ook geen probleem. Qua lezen zit er nog te weinig vaart in, ik moet een tekst echt twee keer goed lezen wil ik begrijpen wat er staat. De laatste paar vragen ben ik dan ook niet aan toe gekomen.
Mijn verbazing was dan ook groot toen ik woensdag te horen kreeg dat ik glansrijk niveau 7 was ontstegen. Wat ik wel af had was waarschijnlijk goed.  Het lijkt erop dat roest aan het loskomen is :)
De leraar verbood om nog dezelfde dag voor de volgende cursus te gaan registreren omdat hem door de schoolleiding verboden was om voor donderdag de uitslagen prijs te geven. Er moest ondanks dat deze week ivm de testweek er bijna geen leerlingen naar de lessen kwamen van de schoolleiding gewoon les gegeven worden. Om de man die al die kromme regeltjes ook maar raar vind dus niet in de problemen te brengen ben ik donderdag nogmaals naar de school gereden voor de registratie.
Het grote voordeel van de cursus die maandag weer gaat beginnen is dat ik nu ipv 4 dagen per week alleen op maandag en woensdag fysiek naar les moet. Precies weer op de dagen dat K. ook les heeft op de downtown campus, alleen moet hij nu verplicht een uur eerder met zijn moeder mee naar school.
Op dinsdag en donderdag is het de bedoeling dat er zelfstandig mbv de computer thuis gewerkt word, drie uur per dag. Vooral de komende weken komt het wel goed uit dat ik iets flexibeler met mijn tijd kan omgaan.

K. heeft afgelopen week zijn eerste twee rijlessen achter de rug, de tweede les heeft hij tot zijn eigen ontsteltenis een eekhoorntje dood gereden.
Vandaag is hij met M. naar een rustig parkeerterrein gereden waar hij voor het eerst in onze auto heeft kunnen rijden. Uiteindelijk is hij via de normale weg die op zondag erg rustig is zelf teruggereden naar de condo. M. vond het wel bijzonder om naast zijn zoon in de auto te zitten.
Komende week staan er drie rijlessen gepland waarbij hij het zo probeerd te regelen dat hij door de instructeur opgehaald word uit school.
Hij is druk bezig om het internet af te struinen op zoek naar een rijbare tweedehands waarna hij als zijn vader thuis komt van zijn werk hem strikt om samen te gaan kijken. Tot nu toe zonder succes.
We zijn ons dood geschrokken van de verzekeringspremie (400 dollar per maand) die we via het internet voor hem op veelal oudere auto's berekend hebben. Ik vraag me echt af hoe andere ouders met studerende kinderen die hier toch echt een auto nodig hebben dit regelen.

Vrijdagmorgen had ik met Joke de moeder van Judith afgesproken, zij is hier zonder eigen vervoer terwijl haar dochter overdag aan het werk is om haar kleinzoon en dochter te bezoeken. De routeplanner die ik eerder als voorkeuze had ingesteld op het adres van Judith bracht me naar een gedeelte van Jax waar je in het donker liever niet komt. Verkeerd dus. Veel te laat kwam ik uiteindelijk toch nog op het juiste adres aan waar naast een kop koffie een stuk oude kaas op me lag te wachten.

Dit weekend vond in Jacksonville de NAS air show plaats. De U.S. navy zou naast het evenement wat op de basis plaats vond een vliegshow boven de St. John's river geven.
Vol verwachting hadden we een plek gevonden nabij de rivier aan de overkant van de basis en wachtte op wat zou gaan komen. De U.S. navy daar stelde we ons een hoop machtsvertoon bij voor.
Een half uur na het aangekondigde tijdstip kwamen er 7 vliegtuigen in de lucht waarvan er vier in formatie vlogen. Ik had me er veel meer van voorgesteld, we zullen het er maar op houden dat we waarschijnlijk zijn verwend met de evenementen die we in Rotterdam zijn gewend.
Toen het ook nog begon te druppelen (van regen kon je eigenlijk niet spreken) zijn we nog even naar de basis  gereden maar daar aangekomen bleek het evenement al beeindigd te zijn. Volgend jaar dus maar meteen op naar de basis waar verschillende vliegtuigen stonden opgesteld. Al die duizenden mensen zullen tenslotte niet voor niets op dit evenement afkomen.

Verder zijn we druk met inventaris bestellen en verzamelen, we hebben onze Oosterse technieken uit de kast gehaald en dingen er lustig op los. Grappig om te zien hoeveel er van de prijs afkan als je gewoon om korting vraagt en een beetje bluft. Zo hebben we gisteren een mooie deal gesloten zodat er straks gewoon een voorlader tot onze beschikking hebben en niet zo'n ouderwetse bovenlader die in een half uur klaar is met zijn programma (en dus ook echt niet schoon wast) om vervolgens ook nog eens je kleding te verzieken. Twee kledingstukken heb ik al met rafels af kunnen voeren richting vuilnisbak. Tv's zijn besteld evenals via het internet een router, (met dank aan J. voor het advies) serviesgoed en bestek.
Alles met als afleverdatum zondag 7 november, want ook op zondag word hier gewoon afgeleverd.
M. heeft afgelopen week geregeld, na betaling van een borgsom want ook bij JEA vertrouwen ze ons natuurlijk weer niet, dat de electriciteit en het water word aangesloten.
Komende week ga ik achter beddengoed aan, het kan maar gewassen zijn voordat de bedden komen die ook afgelopen week zijn besteld.
Grappig hoor om in zo'n korte tijd een hele inventaris bij elkaar te verzamelen, de condo begint een beetje op een uitdragerij te lijken.

Komende week weer een spannende week voor zowel Daan als Mandy, meiden ik denk aan jullie.

Car

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je langs komt op ons blog en de reactie's leest.
Nog leuker dat je zelf ook een reactie achterlaat !