Vanaf de zomer 2010 wonen wij als gezin twee jaar in Jacksonville. (Florida)

Via dit blog willen wij vrienden,bekenden en andere geinteresseerde van onze belevenissen naar en in Jacksonville op de hoogte houden.

Wij vinden het leuk als volgers zich melden via Friend Connect of een berichtje achterlaten.

Marcel, Carla & Kevin

vrijdag 6 juli 2012

Weer een aantal zaken van het to do lijstje

Het is maar goed dat ik zoveel tijd heb om e.e.a. uit te zoeken want als we samen aan het werk waren geweest hadden we niet geweten hoe we alles geregeld konden krijgen.
Afgelopen week ben ik elke ochtend wel een paar uur bezig geweest met zaken overdenken en vervolgens afhandelen. Gelukkig heb ik ruimschoots de tijd en is het buiten ook nog eens flink warm zodat het wel lekker is om in de buurt van de airco te verblijven.
Een ding heb ik wel geleerd van deze periode, als je hier niet woont en de zomermaanden bij de airco in de buurt kan blijven mijd Florida dan in de maanden juni t/m eind augustus. Je moet er toch niet aan denken dat je na maanden toeleving met deze temperaturen in een rij in Disney of weet ik veel wel park mag gaan staan :)

Kevin heeft als student geen social (fiscaalnummer). Om naar de IRS toe aan te tonen dat hij onze zoon is en dat hij de afgelopen twee jaar deel heeft uitgemaakt van ons gezin moet hij alsnog een ITIN aanvragen. Vraag me niet waarom dat al niet voor het fiscale jaar 2010 is aangevraagd, om niet nog meer overhoop te halen heb ik dat maar laten rusten.
De ITIN aanvraag is begin mei door een datumfout afgewezen en hierdoor moest hij opnieuw ingediend worden. De adviseur in Nederland is nalatig geweest met reageren en zo kon dit nu pas worden aangepakt. 
In eerste instantie moest er wederom een notarized kopie van Kevin zijn paspoort worden gemaakt. 
Ondanks dat het niet meer voorstelt dan een kopie maken, hierop een stempel laten plaatsen en van een handtekening voorzien, wilde we niet weer een verzoek bij een van de collega's op kantoor neerleggen en voor deze "gunst" dank je wel zeggen. We hadden vernomen dat de Bank of America dit voor een klein bedrag ook voor je kan doen.
En wat blijkt: het notarizen van documenten voor klanten is bij de BOA zelfs geheel gratis.
Notary zijn in Florida klinkt overigens heel interessant, het blijkt niet meer in te houden dan een onlinecursus van drie uur waarna je een certificaat aan kan vragen.
Om er zeker van te zijn dat e.e.a. goed aan zou komen reed ik dinsdagmiddag samen met Kevin naar het IRS gebouw in het centrum van Jax.
Bijna voor de deur vonden we een vak voorzien van parkeermeter ter grootte van een plek waar in Nederland makkelijk twee auto's kunnen staan. Een dame probeerde dan ook haar auto er nog voor te proppen alleen ontbrak daar de meter.
In het gebouw moesten we eerst door controlepoortjes, de tas werd gescand.  Het fototoestel wat standaard in mijn tas zit mocht niet mee naar binnen, Ipad, Ipod en telefoon was geen probleem. Snappen jullie hem ? Even terug naar de auto dus.
Door eerdere ervaring wijs geworden, ze laten je hier nl rustig een paar uur wachten om vervolgens net voor sluitingstijd te laten weten dat je niet meer aan de beurt komt, informeerde ik eerst maar eens of de baliemedewerker dacht dat we nog aan de beurt zouden komen. Nee dus.
Ik vroeg de man of er niet iemand was die even snel een blik kon werpen op het ingevulde formulier en of ik het dan daar achter kon laten. De manager werd er bijgehaald. De man kwam aanlopen met een gezicht of hij net gestoord was in een spelletje wordfeud. Hij vertelde ons dat er waarschijnlijk per 22 juni j.l. een verandering heeft plaatsgevonden. Een ITIN zou niet meer mogen worden aangevraagd met een notarized kopie van het paspoort maar het originele paspoort moet worden ingeleverd zodat dit naar Austin kan worden opgestuurd. Wat de precieze regels waren wist hij niet, hij was maar manager ! Wat hij wel wist was dat de formulieren nog niet waren aangepast.
Een maand voor vertrek uit de VS een paspoort afgeven is niet bespreekbaar dus besloot ik plekke niet te gaan wachten of nog terug te komen maar net te doen of we hier niet waren geweest en de kopieën alsnog aangetekend naar Austin te verzenden. We wachten wel af hoe dit afloopt, het lijkt later ook in Nederland nog opgepakt te kunnen worden.
Ondertussen heb ik me 's avonds weer verdiept in de regeltjes, iets wat eigenlijk de adviseur had moeten doen.
Interessante links in dit kader : http://www.irs.gov/individuals/article/0,,id=222220,00.html
De Nederlandse acceptant van een ITIN: http://www.corvustax.com/nl/about/

Woensdag was het 4 july Independence Day, hier in Jax een dag als al die andere, zelfs het huisvuil werd 's morgens gewoon opgehaald. Van echte festiviteiten hebben we in onze omgeving niets gemerkt. Het vuurwerk op Jax Beach was wegens financiële redenen afgelast. Volgens de buren was het gewoon een extra vrij dag met soms 's avonds een bbq met familie afgesloten door vuurwerk. Voor ons erg fijn omdat Marcel nu ook rustig wat telefoontjes naar instantie's in Nederland kon plegen. Op het moment dat het donker werd kwamen er onweersbuien over maar toen die weggetrokken waren zijn we toch naar het centrum gereden om daar het vuurwerk boven de St. Johns rivier te kunnen zien. Tja en dat is GROOTS.

We hebben een klap gegeven op de verschillende offerte's voor het vervoeren van het wagenpark naar de andere kant van de oceaan. We gaan in zee gaan met een enthousiast Rotterdams bedrijf. Als ze hun werk doen zoals we verwachten zal ik in een later blog graag reclame voor ze maken. Prijstechnisch waren ze interessant waarbij ook nog eens is toegezegd dat de auto's niet gestapeld zullen worden (picky back). We kunnen het wagenpark zelf aanleveren bij een loods in Jax waar de boel in een container geladen en verscheept zal worden en de coördinatie is in Nederlandse handen. Het bedrijf zal ook voor de inklaring in Nederland zorg gaan dragen. De boel kan opgehaald worden niet al te ver van ons toekomstige woonadres.
Ik heb de afgelopen weken heel wat constructies en aanbiedingen langs zien komen, de een liet ons van alles zelf uitzoeken, bij de ander moesten we ergens in midden Nederland de boel ophalen en soms werd er zelfs helemaal niet gereageerd op het verzoek om een offerte af te geven terwijl de tipgever zelf goede ervaringen met dit bedrijf had. Ook in dit land blijkt eenoog koning want wat een prijsverschillen zaten er tussen de verschillende offerte's
Maar onderhand gaan we doorkrijgen hoe het werkt !
Twee auto's en de motoren worden op 23 juli afgegeven en gaan samen in een container en net voor ons vertrek zal de Jeep apart in de haven worden aangeleverd . We hebben voor deze constructie gekozen om zolang mogelijk een eigen auto ter beschikking te hebben zodat ook Kevin zich de laatste weken nog vrij kan bewegen en deze kofferbak van de laatste spullen kan worden voorzien.
Op advies van een verscheper (die achteraf het dubbele voor de vracht dacht te kunnen vragen) zijn ook de titels die momenteel al verzonden zijn naar Californië waar e.e.a. administratief zal worden afgehandeld, voor het geval ze zoek raken genotariseerd. (met dank aan die collega die dus die drie uur durende cursus heeft gevolgd)
Eind augustus wordt de container verwacht in Nederland. Mijn opgeslagen Nissan staat inmiddels al APK gekeurd te wachten en zal de eerste weken voor Marcel als vervoermiddel gaan dienen. Ik ga weer eens ervaren hoe het is om van het openbaar vervoer, de benenwagen en fiets gebruik te maken en inmiddels heeft John ook al heel lief aangeboden dat ik altijd hun tweede auto mag pakken.
Omdat de vervoermiddelen zonder NL kenteken in Nederland aankomen kan er niet door elke verzekeraar een premieopgave worden gedaan. Het is mogelijk om een eendagsverzekering af te sluiten zodat de auto's naar de RDW gereden kunnen worden of een importverzekering die 15 dagen geldig is (prijzen variëren van euro 99 tot 150 per vervoermiddel)
Reeds vorig jaar ben ik in contact gekomen met Sjoerd van Adviesverzekerd die zich enthousiast gestort heeft op het verzekeren van ons wagenpark. Met dank aan een in stand gehouden no claim verklaring heeft hij een keurige offerte af kunnen geven waar menige internetverzekeraar niet aan kan tippen. Vanaf het moment dat de boot in de haven aankomt is de boel verzekerd zodat van alles direct goed geregeld is en we geen gezeur hebben met een tijdelijke importverzekering.
In NL kunnen we dan de uitdaging aangaan om er voor te zorgen dat de vervoermiddelen netjes aan de APK keuring die voor verhuisgoederen vanuit een niet EU land bestaat gaan voldoen. Ook daarvoor zijn inmiddels de eerste contacten gelegd want hierbij willen we vooral voor de T-Bird zorgen dat die zoveel mogelijk in originele staat blijft omdat een huis tuin en keuken monteur standaard knipperlichten in de carrosserie boort wat ook op een andere wijze kan worden opgelost.
Nadat ik vandaag een leuke aanbieding op het Amerikaforum vond hebben we ook maar direct de knoop doorgehakt om de laatste twee weken een auto te huren zodat Marcel op zijn werk kan komen en wij de laatste twee weken niet opgesloten zitten in huis.
Ook weten we inmiddels waar we een grote taxibus voor de reis van Schiphol naar huis kunnen boeken. Alle zelf te huren grote busjes blijken tot midden September te zijn verhuurd.
Al met al is er dus deze week weer aardig wat van ons to do lijstje afgestreept.

Vrijdag hebben we ook JU nog een laatste keer gezocht, Kevin wilde nog graag vergezeld door de zon foto's maken en er was afgesproken om een officiële beschrijving van alle gevolgde vakken op te halen.
Begin van het studiejaar van de HHS wordt er een formulier op de website gepubliceerd waarmee tezamen met deze lijst en het transcript een verzoek bij de examencommissie ingediend kan worden voor vrijstelling van bepaalde vakken.

Drie balie's waarvan er een speciaal bedoelt is voor veteranen. Ik blijf het speciaal vinden welke voorkeurs behandeling die in de VS krijgen

Het groene terrein van JU

Een aantal lokalen waar Kevin les had die uitkomen op een groene binnenplaats

Het gebouw waar Kevin de meeste tijd heeft doorgebracht

Wat zielig terrasje waar hij heel wat tussenuren al bellend/skypend heeft doorgebracht

Dat iedereen maar weet hoe goed we hier zijn :)

Centrale hal van het gebouw waarin de economie lessen worden gegeven


kantine

Car

1 opmerking:

  1. Tjee, wat een geregel zeg. Is nog erger dan bij ons in NL.
    Grtz.Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je langs komt op ons blog en de reactie's leest.
Nog leuker dat je zelf ook een reactie achterlaat !