Vanaf de zomer 2010 wonen wij als gezin twee jaar in Jacksonville. (Florida)

Via dit blog willen wij vrienden,bekenden en andere geinteresseerde van onze belevenissen naar en in Jacksonville op de hoogte houden.

Wij vinden het leuk als volgers zich melden via Friend Connect of een berichtje achterlaten.

Marcel, Carla & Kevin

maandag 23 juli 2012

Doei doei

Maandagmorgen rijden we om half acht de straat uit. Vorige week was er sprake dat Marcel net op dat moment een conference call had maar zoals zo vaak blijkt moet je je pas druk gaan maken op het moment dat... conference call ging niet door dus kon hij makkelijk zijn werk verleggen.
Kevin bestuurt de T-Bird waar nu de hardtop op zit, hierdoor is het zicht aan de linkerzijde zeker als je niet gewend ben om met de auto te rijden iets minder. Marcel heeft mede gezien zijn eigen hoogtevrees verzonnen dat we de N. Dames Pont Bridge gaan mijden en binnendoor over Heckscher Drive naar de loods rijden. Hierdoor moeten we wederom met de pont over.
Binnen het uur staan we bij de loods waar dezelfde man als vrijdag de auto's en motor in ontvangst neemt.
Naast ons is er verder niemand in de loods te zien toch verteld de man dat het op maandagmorgen altijd heel hectisch is. Als hij de formulieren heeft ingevuld en ons de kopieën overhandigd blijken er een aantal fouten op te staan. Reservewielen en een aantal andere onderdelen zijn wel aanwezig en het gaat Marcel ook net iets te ver om genoteerd te zien dat de auto's vuil zijn. Hij heeft ze nl afgelopen weekend nog een keer in de Topcoat gezet en ze staan echt te glimmen.
Het blijft een vreemd gevoel dat je je hele hebben en houwen afgeeft zonder zelf maar een handtekening te zetten en het enige bewijs het kopietje is.
De auto's moesten uiterlijk deze maandagmorgen om 10 uur zijn ingeleverd, later deze dag zullen er mensen van Jax Car Handling het bedrijf wat het transport in Jax afhandelt naar de loods komen om de container te laden. Twee auto's en twee motoren gaan tesamen in een 40 ft container die naar het havengebied zal worden gebracht. Nu onze spullen in een eigen container gaan blijkt dat we buiten de in de auto geladen spullen ook goederen apart hadden aan mogen aanleveren, zolang het maar in de container past. Hoeveel ruimte er echter nog over is in de container heb ik me verder maar niet meer in verdiept nu we toch besloten hadden om echt alle meubels in Jax achter te laten.
Volgende week maandag zal het schip vertrekken maar de vracht moet minimaal een week voor vertrek voor de douane beschikbaar zijn vandaar dat er vandaag moest worden aangeleverd.
Op het moment dat ik offerte's aan ging vragen voor verscheping kwam ik er achter dat er drie mogelijkheden zijn.
Een roll on-roll off schip waar de auto's gewoon op gereden worden of vervoer per containerschip. De eerste optie is relatief goedkoper en vaart tussen Jacksonville en Amsterdam, de goederen zijn dan minder beschermt wat niet onze voorkeur had.
Zodra goederen per container vervoerd worden blijkt dat ze vaak piggy-back vervoerd worden, zgn gestapeld. Pas toen ik door ging vragen bleek dat dit in eerste instantie geoffreerd word. De laatste optie is gewoon recht vervoeren in een container, de optie waar wij nu voor hebben gekozen.
Om negen uur is alles afgehandeld en gaan we op de stoep van het bedrijf in het zonnetje wachten.
Plan 1 was om de huurauto zaterdag bij het bedrijf neer te zetten maar dit werd ons vrijdag gezien het afgelegen onverlichte terrein afgeraden. Petje (of zullen we haar vanaf nu Christian gaan noemen) die regelmatig vergezeld van haar eigen glas, waar we nu weten dat daar een scheut sterke drank in zit, bij ons komt zitten was zo lief om ons om 10 uur op te pikken.

Het allemaal zelf moeten uitzoeken is absoluut iets wat we voorafgaande aan de uitzending niet goed geregeld hebben. Van te voren weet je eenvoudig weg niet wat er allemaal op je pad zal komen. Nu vraagt het bedrijf (zich heel begrijpelijk) niet af hoe we e.e.a. terug regelen. Je trekt als je weer vertrekt toch tenslotte de deur achter je dicht ?
Het blijkt dat het in de praktijk, zeker als er door het bedrijf in het buitenland niet voor vervoer wordt gezorgd,  toch niet zo werkt dat je met een aantal koffers vertrekt en met dezelfde koffers terugkomt. Mocht het ooit tot een andere uitzending komen dan zouden we absoluut naar de werkgever toe aangeven dat we backup van een extern bedrijf willen hebben. Absoluut geen ondersteuning is een uitdaging geweest maar hebben we wel onderschat. Vooraf kan je echt niet inschatten welke vragen tijdens zo'n hele periode op je af komen.


Tot over een aantal weken 
Ook deze stond klaar voor verscheping
vaarschema

Car

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je langs komt op ons blog en de reactie's leest.
Nog leuker dat je zelf ook een reactie achterlaat !