Vanaf de zomer 2010 wonen wij als gezin twee jaar in Jacksonville. (Florida)

Via dit blog willen wij vrienden,bekenden en andere geinteresseerde van onze belevenissen naar en in Jacksonville op de hoogte houden.

Wij vinden het leuk als volgers zich melden via Friend Connect of een berichtje achterlaten.

Marcel, Carla & Kevin

zondag 23 mei 2010

Marcel is voor de eerste keer onderweg naar Jacksonville


Op het moment dat ik dit schrijf is Marcel voor de eerste keer onderweg naar Jacksonville. Hij blijft zeker tot donderdag maar gezien het open ticket kan zijn verblijf als de situatie daar om vraagt verlengt worden.
Vanmorgen eerste Pinksterdag hier in Nederland, heb ik hem afgezet op Schiphol. En dat is niet geheel zonder slag of stoot gegaan.
Afgelopen vrijdagmiddag laat werd, ik zal haar maar even de "Amerikaanse HR-dame" noemen, wakker.
Nu weet ik dat ze daar 6 uur achter lopen maar dit was toch wel erg laat. Tot onze verbazing bleek dat er in de twee maanden dat er nu bekend is dat wij die kant op gaan er van Amerikaanse zijde geen actie was ondernomen om voor de Visa zorg te dragen. Via een ander kanaal was er alleen gevraagd om kopieen van onze paspoorten.
Tegen het eind van de middag werden er via de mail wat vragen gesteld en al snel deelde de "HR-dame" kort mede dat hij niet via het Visa raamcontract wat het bedrijf heeft naar de US kon komen en de trip maar uitgesteld moest worden, de relocation kon niet door gaan want nu moest er een langere weg m.b.v. een Amerikaanse advocaat bewandeld worden (H1-B waarmee niet voor 1 oktober gewerkt zou mogen worden of een L1-B visa).
De afgelopen weken had ik mij al meerdere malen verbaasd dat we maar niets over de visa hoorde, in fora op internet had ik al menig verhaal gelezen van andere mensen die ook niet zonder slag of stoot een Visa hadden bemachtigd. Maar wie ben ik, ik bazeer mijn info alleen maar op ervaringsverhalen.
Omdat de info maar uitbleef waren wij er vanuit gegaan dat deze korte trip zou vallen onder het Visa Waver program waar we ons voor onze trip naar New York hadden geregistreerd. Dit Visum kan tenslotte als Nederlander ook gebruikt worden voor een korte zakelijke trip. Deze Esta aanvraag is na afgifte twee jaar geldig. (maar moet wel 72 uur voor vertrek worden aangevraagd dus als we dit al niet zelf hadden uitgevonden dan was dat nu te laat geweest)
In overleg met de directie heeft Marcel dan ook besloten dat de "HR-dame" volgende week opnieuw haar werk mag gaan doen en hij vandaag gewoon zou vertrekken zodat hij maandag zoals afgesproken aanwezig kan zijn in Jacksonville.
Ik zit hier vandaag met dichtgeknepen billen of hij zonder slag of stoot door de douane komt want de "HR-dame" geloofde niet dat hij het land in zou komen. Marcel zelf is er gelukkig wat nuchterder onder.
Gisteravond dacht ook een voet nog roet in het eten te gaan gooien. Onderweg naar huis vanaf het verrassingsfeestje van Mir ter ere van haar 40 jarige verjaardag gaf Marcel aan dat zijn jicht voet na jaren weer aan het opspelen was. Met de minuut werd de pijn erger. Vanuit de auto hebben we de huisartsenpost gebeld zodat we gisteravond laat nog een ontstekingsremmer op konden halen.
Al strompelend met een hele dikke rode pijnlijke voet heb ik hem vanmorgen op Schiphol uit de auto gezet. Ik hoop dat de medicijnen snel hun werk gaan doen en de pijn snel zal minderen.
Niet echt een leuke binnenkomer op een nieuwe werkplek als je bijna niet kan lopen en verrekt van de pijn.
In de tussentijd stop ik hier met voorbereidingen, het zal toch niet gebeuren dat wij onze caravan hebben verkocht en bij diverse instantie's ons vertrek hebben gemeld, Kevin is aangemeld voor een nieuwe studie en zijn studentenvisum heeft gekregen en voor ons zelf vervolgens de Visa een probleem blijken te zijn !
Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt.

Car

p.s. Hiep Hiep Hoera, vandaag was de Toefl uitslag op het internet in te zien welke benodigd is om Kevin toe te laten tot Florida state College en volgens mij heeft hij voldoende punten behaald ! Weer een horde genomen.


2 opmerkingen:

  1. Via het alles amerika forum zag ik de link van je blog. Heel veel succes gewenst met alle plannen!

    Zag ook dat jullie bijna dezelde caravan hebben als wij in NL hadden. Ik mis de Dethleff nog steeds een beetje eigenlijk ;-)

    Groetjes uit NC
    PEtra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een voorbereidingen allemaal. En ja, zelf doen is vaak nog de beste optie.
    De voet van Marcel zal misschien wel opspelen door de zenuwen, want hoe nuchter iemand ook is, ergens moeten die onderdrukte zenuwen naar buiten komen. Maar.. die gaan ook weer weg en ik hoop dat hij er niet te veel last meer van zal hebben tijdens het bezoek.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je langs komt op ons blog en de reactie's leest.
Nog leuker dat je zelf ook een reactie achterlaat !