Wij zijn dus absoluut niet technisch. Marcel weet op hoofdlijnen wat er kapot kan zijn aan een auto maar mij kan je echt alles wijsmaken. In Nederland zetten we graag de auto neer bij de garage waar we al jaren een heel goed gevoel bij hebben en laten dat oplossen wat nodig is. Marcel reed al jaren in een lease auto dus die kreeg ook gewoon de beurt die hij nodig had.
Bij de invoer kan onze oude vertrouwde garage ons echter niet helpen, te specialistisch. Vooral voor de Mini verwijzen zij ons door naar de merk dealer omdat ze bang zijn dat het elektrische systeem na aanpassing van de verlichting op hol kan slaan en aan de computer zal moet worden gelegd.
Onderhand beginnen we echter aardig te begrijpen wat er aan de vervoermiddelen na invoer in Nederland moet worden aangepast. Na aanpassing moet er bij de RDW een keuring worden uitgevoerd die voor verhuisgoederen beperkter is dan voor normale import auto's. Hiervoor moet o.a. de verlichting worden aangepast (voor wit en rood achter en niet zoals hier gevoerd oranje), knipperlichten aan de zijkant en een mistachterlicht moeten er worden aangebracht. Dat zou alles moeten zijn maar we zijn ook al gewaarschuwd dat als je pech hebt je een keurmeester treft die naar de auto kijkt als zijnde een niet verhuisgoed.
Via diverse liefhebbers fora ben ik de afgelopen dagen op zoek gegaan naar liefhebbers garage's. Tot nu toe hebben we er voor de Jeep en T-Bird een gevonden. Voor de T-Bird iets verder dan gepland maar na twee jaar VS is drie uur rijden naar een garage ook niet meer zo'n probleem.
Vooral voor de T-Bird is het van belang dat er een liefhebber naar kijkt want voordat je het weet wordt er in de auto geboord, we willen proberen om hem zo origineel mogelijk te houden.
Omdat het onderhoud en de onderdelen in de VS aanzienlijk goedkoper zijn dan in Nederland en we geen idee hadden of er ooit nieuwe remmen op de auto geplaatst zijn ben ik dinsdag met de Mini naar Brakes 4 Less gereden. Daar kan je zonder afspraak een gratis remmen inspectie laten uitvoeren.
De remmen blijken in prima conditie te verkeren dus met een handdruk kon ik weer huiswaarts keren. Kosten $0. Op mijn vraag waar ze in godsnaam van leefde vertelde de man achter de balie dat er voldoende remmen wel vervangen moesten worden. Nu snap ik dat achteraf ook wel want de gemiddelde Amerikaan gaat niet met zijn auto langs een garage als hij geen klachten heeft. Preventief onderhoud is niet gebruikelijk en APK kennen ze niet, je vervangt pas iets als het echt kapot is.
Er zat een zwart roostertje in de achterbumper van de auto en bij de dealer vertelde ze ons dat hierin het mistachterlicht geplaatst kon worden. Zelf helemaal niet aan gedacht :)
Het mistachterlicht hebben we alvast meegenomen, het moet alleen nog worden aangesloten. Dit kunnen we niet in de VS laten doen want ze kunnen namelijk geen schakelaar met rood lampje leveren, iets wat wel verplicht is in NL. Maar goed het onderdeel is in ieder geval vast in ons bezit.
Een andere ervaring hadden we vandaag met de Ford dealer.
Zaterdag zijn we langs geweest om advies te vragen welke beurt de auto zou moeten hebben. Na inzage in het systeem werd verteld dat de auto bij de vorige beurt op 59400 miles stond zodat er nog geen 60000 beurt had plaatsgevonden. Beetje vreemd maar wie zijn wij. Achteraf bleek na het zelf nogmaals goed bekijken van de vorige factuur dat deze wel op die factuur stond vermeld.
De afspraak was al gemaakt dus we besloten maar af te wachten of ze hem nogmaals in rekening dorsten te brengen.
Vanmorgen vroeg werd de auto gebracht waarbij speciaal gevraagd werd om daar waar bij de keuring op word gelet te controleren. (voortrein, remblokken en schijven, lucht en olie filter vervangen) dus een zgn grote beurt.
Onderhand weten we dat je hier echt om controle's moet vragen want voor elke discipline heeft de garage een ander mannetje. De meneer die verstand heeft van olie of remmen kijkt niet naar iets wat niet bij zijn pakket hoort. Op de flyer die in de garage ligt staat zelfs uitdrukkelijk dat een multipoint inspectie gratis wordt uitgevoerd, je moet er echter wel om vragen.
Als doorgewinterde Nederlander is dat echt een leerpuntje en blijft het lastig te begrijpen.
Eind van de middag zelf maar eens gebeld en toen bleek de monteur toevallig net op het punt te staan om te gaan bellen. Opeens was er een reparatie (voor en achter trein) noodzakelijk van 1800 dollar. Grote schrik en direct geen goed gevoel. Nog geen 3000 miles geleden had de auto, omdat toen de verlengde fabrieksgarantie afliep, de vorige beurt gehad en daarbij was niets aan het licht gekomen en dan nu een reparatie van 1800 dollar ? Ook waren er absoluut geen klachten. Gezegd dat we dat niet gingen doen, Nederland was de plek om dit verder uit te zoeken. Ondertussen ontstond wel het gevoel dat ze probeerde om extra geld uit onze zak te kloppen.
Toen we de auto op gingen halen wist hij ons echter tot onze verbazing te vertellen dat de reparatie nog makkelijk 50.000 miles kon worden uitgesteld. Weet je wel hoelang je daar overdoet om dat te bereiken als je in Nederland rondrijd ? Voor $ 45 waren we klaar.
Marcel heeft afgelopen weekend de auto's in een coating van Topcoat gezet. Om zes uur s morgens stond hij al buiten zodat hij gebruik kon maken van die paar uur dat het buiten nog enigszins uit te houden is.
Omdat hij zo enthousiast is over het product en de eigenaar wiens bedrijf in Jax is gevestigd hoorde dat de auto's verscheept gaan worden heeft hij een speciale coating bij ons thuis afgegeven die in de vliegtuigindustrie wordt gebruikt.
Zomaar voor niets in de hoop dat we meer mensen enthousiast gaan maken voor zijn product.
Nu moeten jullie weten dat heel veel auto's die hier rond rijden veel weg hebben van een vuilnisbak. De voorstoel ligt veelal bezaaid met iemand zijn hele hebben en houwen en dat wat niet meer nodig is ligt op de grond. Een auto met de hand wassen doet bijna niemand.
Het is heel gebruikelijk dat een auto na een beurt door de dealer wordt gewassen. Bij het afgeven vanmorgen is er uitdrukkelijk aangegeven dat de auto niet gewassen mocht worden.
Bij ophalen werd vertelt dat ze dit eerst niet snapte, maar na het zien van de auto toe moesten geven dat ze weinig auto's in Jax zagen die zo netjes onderhouden waren. De nieuwe kap die er nu bijna veertien dagen opzit draagt daar natuurlijk ook aan bij.
De nieuwe kap moest overigens na plaatsing twee weken dicht blijven. Komend weekend kan de hardtop weer op de auto worden geplaatst zodat hij precies op tijd klaar is voor verscheping.
Dinsdag ben ik samen met Kevin nog eenmaal naar de outlet in St. Augustine gereden. Bij Levi's is de voorraad spijkerbroeken aangevuld. Bij Adidas vonden we nieuwe sportkleding en Kevin kan voorlopig weer vooruit met twee paar nieuwe Converse All Stars. De oude gaan de koffer niet meer zien.
De afgelopen dagen staat ook Fedex of de UPS dagelijks voor de deur. Amazon is onze beste vriend. Op de valreep hebben we nog wat spullen besteld waarvan de prijs in de VS veel lager ligt dan straks weer terug in Nederland. We zullen Amazon vast gaan missen.
De levering wordt ondanks dat het officieel niet altijd mag gewoon voor de deur neergelegd. Ze nemen in de wetenschap dat de meeste mensen toch overdag niet thuis zijn zelfs niet de moeite om aan te bellen.
Zo kwam ik er gisteravond, toen ik de trackingsnummers controleerde, achter dat er Jeep stoelhoezen voor de deur moesten liggen, was me bij thuiskomst via de garage dus helemaal niet opgevallen. En ja hoor in een hoekje stonden ze netjes te wachten om uitgepakt te worden.
Car
heel herkenbaar, die vuilnisbak/auto, ik probeer de mijne heel schoon te houden hoor maar sommige mensen !!!
BeantwoordenVerwijderenMariet
Wel een geregel met zo'n " wagenpark", maar goed alles in orde, dus valt het allemaal nog mee toch?
BeantwoordenVerwijderenNog even de dollars laten rollen, is goed voor de Amerikaanse economie ;-)
Grtz.Yvonne