Vanaf de zomer 2010 wonen wij als gezin twee jaar in Jacksonville. (Florida)

Via dit blog willen wij vrienden,bekenden en andere geinteresseerde van onze belevenissen naar en in Jacksonville op de hoogte houden.

Wij vinden het leuk als volgers zich melden via Friend Connect of een berichtje achterlaten.

Marcel, Carla & Kevin

zondag 19 juni 2011

Ondertussen in JAX en mijn vaderdag

Ja, ze zijn onderweg naar Nederland en als ik terug rij neem ik gelijk wat boodschappen mee, ik heb zelfs aan de kortingsbon gedacht, goed he. Eenmaal thuis ruim ik eerst maar een beetje de vertrekrommel op. Als ik de post haal zit er een folder tussen van de chinees, kijk die weet tenminste wat timing is :).
De finale van X factor is niet hetzelfde als je alleen zit te kijken, de muziek is wel leuk maar het is verder zo stil in huis dat ik na de uitslag lekker ga slapen. Op zondag spit ik de krant en folders door want het coupon knippen moet wel gewoon doorgaan natuurlijk.
Dan begint de werkweek, ga de MINI wegbrengen voor de reparatie en krijg een gesloten MINI als leenauto mee. Dat is maar goed ook want er zijn zoveel branden hier dat het bijna niet verantwoord is om buiten te zijn. Zodra je buiten komt wordt je gegrepen door de brandlucht, ook is het zicht op de snelweg minimaal en wordt het ene alarm na het andere afgegeven. Op de dag kan je de zon niet zien, wel voelen want de temperatuur is heet, zeg maar bloedheet. Er valt wel af en toe een stortbui maar onvoldoende om de branden te blussen en de temperatuur terug te dringen. Ook dat is Florida !

Mijn laptop heeft kuren, wat een ellende. Ik ben zowat de hele week met dat stomme ding bezig en a.s. maandag gaat IT een Back Up terugzetten, zal wel weer wat tijd kosten om de data op orde te krijgen maar het is niet anders. Ondertussen heb ik een paar keer kontakt met de rijschool waar ik motorrijles ga nemen. Het is erg druk en in eerste instantie geef ik mij op voor theorie in JAX en praktijk in Palatka ( 100 miles ten zuiden ). Soms is zo’n “accent” wel handig want ze weten precies wie ik ben en tot mijn vreugde krijg ik te horen dat er wel plek is in JAX, dat scheelt weer 400 miles en 6 uur sturen. Nog vlug even een paar schoenen scoren die over de enkel gaan, samen met een spijkerbroek en een shirt met lange mouwen moet je dit zelf bij je hebben. De helm en handschoenen mag je lenen.

Vrijdag bijtijds naar bed want het theorie gedeelte begint zaterdag om 07.30 …. Het wordt gegeven in een afgetimmerde hoek van een showroom en er zijn 12 cursisten. Alhoewel ik de taal redelijk beheers blijft het lastig om te volgen, technische termen in combinatie met een Florida accent afgewisseld met omroepen in de winkel. Ik zie er de humor wel van in en ben blij dat het voor mij vrijblijvend is. Dat is niet voor alle kandidaten het geval. Tijdens de introductie blijkt dat er slechts 3 zijn die nooit gereden hebben waarvan er slechts 1 zonder motorfiets is. Guess who?.
Een man van 62 is aangehouden door de politie en moet nu voor zijn zaak voor de rechter komt zijn endorsement hebben, dan is de boete waarschijnlijk $ 50,- in plaats van $ 2.000,-. Daar zijn ze hier niet moeilijk in, als je gepakt wordt ben je formeel je motor kwijt, boete minimaal $ 2.000,- , een paar nachten in de gevangenis en de eerste 10 jaar een toeslag op je verzekeringspremie. Met zo’n beleid ben ik destemeer verbaasd hoeveel risico ze nemen, zeker als je hoort dat tenminste 2 anderen ook nog een ongeluk hebben gehad en dus ook gedwongen hier aan mee moeten doen. Ik zit in de REHAB !!!
Zo rond 11.30 zijn we klaar en hebben ze een half uur voor de lunch en om ons te begeven naar het oefenterrein een paar minuten verderop. De motoren staan klaar en ik ga mijn helm en handschoenen ophalen. Even diep ademhalen en gewoon aantrekken, zoals je in een hotel niet onder het bed kijkt moet je hier ook je systeem even afsluiten. Dan stappen we op en als ik de Suzuki 250 van de standaard haal slaat de paniek wel even toe. Waar ben ik nu weer aan begonnen, dat ding is zwaar en het is zo heet dat het water over mijn hoofd loopt. Heel even denk ik erover om te kappen, heel even maar. Al snel begint het vertrouwd te voelen, ben zo blij dat ik vroeger op een brommer heb gereden anders was dit gewoon een kansloze missie geweest. Ze gaan er toch echt vanuit dat je wel met zo’n apparaat om kan gaan. Met de nodige pauzes is het feest, want dat is het inmiddels wel om 4 uur afgelopen. Naar huis en douchen anders ben ik ineens de oorzaak van een geur alarm. Ondanks dat ik 4 uur in volle bepakking in 34 graden heb lopen rommelen was het geweldig. Onnodig te melden dat ik helemaal kapot ben en dus even voor de makkelijke hap ga, patat met bitterballen uit eigen vriezer want die moet leeg. Ook krijg ik nog een telefoontje uit Spanje, leuk om weer even bij te kletsen. Gelukkig doet de voip het weer, kunnen we wat vaker kontakt hebben. Dan nog de theorie op internet leren en het boekje nogmaals doornemen want morgen is het examen. Om 10 uur gaat het licht uit.

Zondag 19 juni 05.30, wekkertje gaat af en een beetje doorwerken want over een uur moeten we weer aanwezig zijn. Er is bewust gekozen iets eerder te beginnen vanwege de hitte en gelukkig is iedereen op tijd. Ik ben bewust iets vroeger gegaan want dan kan ik in ieder geval dezelfde helm nemen die redelijk opgedroogd is. Vies he :) . Meestal zie ik de zon opkomen als ik in de porche zit en mijn momentje neem, nu zit ik op het zadel van een motor en moet ik mij concentreren op de instructies die af en toe meer klinken als een grieks gerecht. Gisteren heb ik gevraagd of er niet wat langzamer gesproken kon worden en dat hebben ze inderdaad 0,0015 miliseconden volgehouden. Wel is er afgesproken dat ik niet als eerste rij zodat ik dan in ieder geval kan zien wat de bedoeling is. Om 11 uur is het dan zover, de afrijtest gaat beginnen. Het water loopt over mij hoofd en rug, deels zon en deels zenuwen. Met name de U turn in de “box” is niet makkelijk maar wonder boven wonder lukt het deze keer wel. Nog een paar andere testjes noodstop, bochtje links/rechts en we parkeren de motoren.
Om te slagen mag je max 21 fouten maken ( bocht te ruim nemen = 15 fouten ) . Ik slaag voor het praktijk gedeelte met 3 fouten :) .Spullen inleveren en theorie examen doen, zucht….. Het zijn 50 multiple choice vragen waar je 20 minuten over mag doen en ik heb geen idee wat de foutmarge is. Wat ben ik blij dat ik die test gisterenavond op het internet een paar keer gedaan heb, de vragen komen bekend voor en het eindresultaat is 49 goed, beste van de groep haha. Dus op vaderdag 2011 is mijn kado het Florida motorrijbewijs YES !!!.
Kan ik nu rijden, tuurlijk niet, dat moet je in de praktijk gaan leren. Het komt mij nu prima uit, ik kan hier als ik een motor heb lekker miles maken zodat ik in NL hopelijk sneller mijn echte motorrijbewijs kan gaan halen want dat is zeker de bedoeling.

Eerst de cabrio en nu binnenkort de motorfiets, 2 van de 3 midlifecrisis dingen voor mannen zijn nu gerealiseerd en daar wil ik het lekker bij laten. Nog 1 weekje en dan zijn vrouw en kind weer terug, kijk er naar uit.

Fijne week allemaal,
Marcel

4 opmerkingen:

  1. Proficiat Marcel

    kus uit Spanje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ruud en Monique21 juni 2011 om 11:05

    Moet niet gekker worden hoor!
    Rijd voorzichtig en geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mars, nou ben ik toch wel benieuwd wat die 3e wens is in de midlifecrisis?
    Gefeliciteerd met je motorrijbewijs. Doe voorzichtig en niet rijden zonder helm, hoor!
    Zijn Car en Kev weer goed thuisgekomen?
    Liefs, Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Mandy: weet jij niet wat de derde wens van menige man is om er vervolgens later achter te komen dat het gras nergens altijd groen is ?

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je langs komt op ons blog en de reactie's leest.
Nog leuker dat je zelf ook een reactie achterlaat !